Strona korzysta z plików cookies, aby lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
OK, nie pokazuj więcej
Serwis podróżniczy

Zimowe Trójmiasto i Malbork

Autor: Slawek, Data: 2012-09-28
Państwo: Polska

Ocena 8.5/10 (2 głosów):

Zawsze lubiliśmy Trójmiasto. Zwykle odwiedzialiśmy je latem w czasie wakacji. Tym razem postanowiliśmy przyjechać tu w zimowy weekend i była to nasza pierwsza wizyta nad morzem o tej porze roku. Jako miejsce wypadowe wybraliśmy Gdańsk, gdzie wynajęliśmy pokój w hotelu. Oczywiście założenie było takie, aby w pokoju spędzać jak najmniej czasu, więc od razu wybraliśmy się "na miasto". W samym Gdańsku można bardzo sympatycznie spędzić cały dzień, odwiedzając Stare Rynek z jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów miasta, czyli Fontanną Neptuna. Przy Fontannie znajduje się również Ratusz z muzeum, które warto moim zdaniem odwiedzić.

Sama Starówka (mam tu na myśli ogólnie ulicę Długą) w Gdańsku zawsze robi na mnie wrażenie i lubię tu wracać. Niedaleko Ratusza Długiej znajduje się tzw. Dom Uphagena. Jest to obecnie jedyna z dawnych kamienic mieszczańskich, do której można zajrzeć i zabaczyć wystrój i wyposażenie domu końca XVIII wieku. Spacerując ulicami Gdańska docieramy przeważnie do Motławy i ciągnącego się wzgdłuż niej deptaku zwanego Długim Pobrzeżem. Spotykamu tu Żurawia, kolejny symbol Gdańska, obecny na większości pocztówek z tego miasta. Żuraw jest najstarszym zachowanym obecnie dźwigiem portowym w Europie. Warto wejść do środka i obejrzeć wnętrza jego mechanizmu dźwigowego. Spoglądając z okienka zobaczymy statek muzeum - Słodek, pierwszy pełnomorskie statek zbudowany w Stoczni Gdańskiej po II wojnie światowej. Tym razem nie starczyło jednak czasu aby zobaczyć go od środka - ale na pewnie kiedyś tu wrócimy.

Moją ulubiną ulicą Gdańska jest ulica Mariacka, znakomicie oddająca klimat starego Gdańska. Kojarzy mi się ona też z bursztynami oraz koncertującymi studentami, których jednak zimą raczej nie spotkamy.

W Gdyni jak zwykle przyjechaliśmy do portu i po raz pierwszy postanowiliśmy zobaczyć Gdyńskie Akwarium. Z uwagi na zimno ponujące na dworze, pomysł ten był tym lepszy że w budynku akwrium można się było dobrze ogrzać. Porównując inne akwaria i oceanaria które widziałem na świecie, to w Gdyni jest raczej skromne. Mimo wszystko myślę, że zamieszkujące je morskie stworzenia, takie jak rozgwiazdy, jeżowce, mureny, różnego rodzaju koniki morskie i błazenki, a nawet ośmiornice będą atrakcją szczególnie dla dzieci. Będąc w porcie mój wzrok przykuwają zawsze zacumowane tu Błyskawica i Dar Pomorza. Dysponując czasem warto zobaczyć pomieszczenie i uzbrojenia najbardziej znanego niszczyciela i okrętu wojennego Polskiej Marynarki Wojennej.

Będąc w Trójmieście nie sposób p;ominąć wizytówkę Sopotu, najdłuższy drewniany pomost w Europie, czyli Sopockie Molo. Zimą przy sporym wietrze, doznania są szczególne :) Ciekawostą architektoniczną Sopotu jest również Krzywy Domek, który swoim charakterem nawiązuje do projektów Gaudiego.

Z Trójmiasta, udaliśmy się do Malborka. Trzeba powiedzieć że zwiedzanie Zamku Krzyżackiego o tej porze roku ma swój urok. Razem z przewodnikiem samotnie przemierzaliśmy zamkowe komnaty i korytarze. Brak tłumów zwiedzających to niewątpliwa zaleta odwiedzania atrakcji turystycznych poza sezonem. W takich warunkach lepiej wyobrazić sobie jak toczyło się życie zakonników szczególnie zimą.